torsdag den 23. maj 2013

Spanglish og lidt refleksioner.

Det var stadig tusmørke, da jeg listede ud af det kæmpestore herberg, der tidligere var et præstekollegie. Det forklarer den skrabede, næsten fængselsagtige indretning af værelserne. Måske var det også derfor der kun var koldt vand i bruseren? sådan en ung katolsk præsteaspirant i sin bedste alder, kan vel med fordel foretage en kold afvaskning i ny og næ?
De fleste spaniere taler intet eller begrænset engelsk. Stewardessen på det Iberiafly, jeg skulle hjem med fra Madrid mestrede varianten: Spanglish=engelsk med stærk spansk accent. Stort set uforståeligt men absolut underholdende. Jeg håber ikke jeg gik glip af vigtigte oplysninger?
Nu sidder jeg i toget på vej mod Randers. Jeg opdager netop nu at rapsmarkerne er sprunget ud mens jeg var væk! I Portugal og Spanien var det kæmpestore gyvelbuske der lyste gult. Jeg tror bedre jeg kan lide den klare gule nuance fra raps.
Jeg er ikke færdig med at bearbejde indtryk og tanker endnu. Det har været en helt fantastisk oplevelse. På en måde føles det som om jeg lige er rejst afsted for få dage siden. Samtidig har jeg modtaget så uendeligt mange bittesmå indtryk undervejs at det er mærkeligt at tænke på, at det kun var sølle otte dage, jeg vandrede. Berettiger det mig overhovedet til at kunne kalde mig Caminopilgrim? Små 190 kilometer er det noget i forhold til dem der tager den store tur på 800 eller mere?
Til gengæld føler jeg mig helt sikker på, at jeg tager afsted en anden gang. Og hvis jeg skal give et enkelt godt råd, bliver der hverken om ørepropper, støvler eller rutevalg. Mit bedste råd må være, at hvis du går med overvejelser eller en gammel drøm om Caminoen, så spring ud i det! Der er så mange muligheder alt efter tid, økonomi, lyst og kræfter. Når jeg har fortalt om denne tur har mange tilkendegivet, at de selv kunne tænke sig en Caminovandring.
Jeg håber denne beretning har været til inspiration for nogen og underholdning for andre. Tak til alle Jer der har læst med om vabler, snorken, hunde, høns og småfilosofiske strøtanker!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar