torsdag den 9. maj 2013

Min kloge hjernehalvdel i telefonen.....

Med kun fire dage til afrejsen er det på tide at få styr på de sidste vigtige detaljer.

Jeg er jo rigtig glad for geocaching, og måske vil de garvede Caminotilhængere mene, at geocaching og caminovandring ikke kan forenes. Det vil tiden vise. Det kan være jeg kommer til at vandre afsted i stille, meditativ stil? Men jeg skal i hvert fald have GPS'en med. Den har et kort over Danmark, men kun skitsekort over resten af verden. Det vil sige de allerstørste veje.

Kortmateriale til GPS'er er dyrt. Heldigvis findes der gratis alternativer til de dyre købemodeller. Et brugerbaseret kort som Open Street Map er super. Desværre skal man være et teknisk geni (og det er jeg ikke) for at kunne overføre det til GPS'en.

Eksempler på skærmbilleder på min GPS med OSM kort installeret


En af de ting, jeg rigtigt godt kan lide ved geocaching er, at man bidrager med det, man er god til. Der er en høj rate af nørder, som tiltrækkes af denne hobby. Nogle af nørderne er eksperter i kort og de har i deres fritid og ganske gratis hygget sig med at lave instruktioner til os andre knapt så kloge nørder om, hvordan vi kan hente og bruge kort. Jeg har tidligere hentet kort uden problemer, ved hjælp af en af de flinke nørders vejledning. Men her til aften drillede det!

Så derfor sendte jeg en mail til min kloge bror og bad om hjælp. Han er ikke kortnørd, men computernørd og supergeni! mindre end et minut efter min mail var sendt ringede han mig op. Med stor tålmodighed fik han guidet mig igennem installationen, som viste sig at være ganske enkel....når bare man ved hvordan, man gør!






Ingen kommentarer:

Send en kommentar